Sajnos általánossá vált, hogy a fejlesztés szó negatív felhangot kap, mivel akit fejlesztenek, annál a gyermeknél fejlődési rendellenességek, elmaradások vannak.
Holott ez nem ad általánosításra okot.
Mit is foglal magába ez a mélyen gyökerező szó?
Induljunk ki abból, hogy mint minden élőlény, az ember is fejlődik, csak abban rejlik a különbség, hogy milyen külső tényezők hátráltatják, illetve mozdítják elő a fejlődés menetet.
Az ideális cél, hogy a legoptimálisabb, motiváló, inger gazdag környezet alakuljon ki. A tárgyi feltételek nagyon meghatározóak, de önmagában ez nem elegendő, fontos, hogy a kapcsolatteremtés minden irányból akadálymentes legyen.
Itt gondolunk arra, hogy például egy fejlesztés alkalmával a szülő ne egy elefántcsonttoronyban ülő megközelíthetetlen emberrel találja szemben magát, aki érthetetlenül beszél, holott azokat az információkat továbbítja, amelyek a gyermek hosszú távú fejlődésében mérföldköveknek számítanak. A fejlesztőpedagógus itt bázisnak számít, hiszen ő az, aki a gyermek-és önmaga, a gyermek-és a családja között megpróbálja kialakítani a harmonikus kapcsolatrendszert, valamint a hosszú távú terv az, hogy a szülők is megtanulják a játékos foglalkozások alkalmával tapasztaltakat beépíteni a hétköznapokba. Hisz a heti egy alkalom igazából egy útmutatás, melynek segítségével otthon tudják mélyíteni a tudást.
A fejlesztőpedagógus dolga tehát nem áll meg az olyan gyermekeknél, ahol már kialakult, komoly problémák rejlenek, hanem kiterjed a feladatköre a megelőzésre és a tehetséggondozásra is.
A szülők a gyermekükkel kapcsolatos kételyeket, kérdéseket sokszor az internet segítségével próbálják orvosolni, amelyekkel vagy csak erősödnek kétségeik vagy teljesen elengedik gyanúikat . A probléma az , hogy egy-egy információt kiragadva, előfordulhat, hogy nem komplexen látják a tényanyagokat, s ezért nem érzik a cselekvés szükségességét.
Számos fórum részéről érkezik támadás a fejlesztőpedagógia egyes ágazatai irányába, sajnos, mint minden területen itt is fellelhetőek túlkapások. Azonban a szülők és a gyermekek igényrendszerét látva úgy érezzük, hogy ez a terület egy nagyon fontos és nélkülözhetetlen ága a gyermekekkel foglalkozó intézményrendszernek.
Vannak, akik azt mondják, hogy a fejlesztés kifejezetten ártalmas és csecsemőkkel, kisgyermekekkel egy bizonyos korig csak a szülők foglalkozzanak.
Sajnos a szélsőségek világában élünk, de bízunk abban, hogy a szülők szükség esetén megértik és megérzik a fejlesztés jelentőségét.